Kiedy powinno wymienić się ogumienie – stan bieżnika

Polskie normy techniczne nakazują wymianę opon o bieżniku płytszym niż 1,6 mm. Jednak, realnie patrząc, opona o tak zużytym bieżniku nie ma już większych szans na spełnienie stojących przed nią zadań, szczególnie na mokrej nawierzchni. Dlatego kiedy bieżnik osiąga głębokość 3–4 mm, co szczególnie dla opon zimowych  jest absolutnym minimum, oponę należy wymienić. Gdy ogumienie nie ma widocznych uszkodzeń, a bieżnik nie osiągnął wartości granicznej, opony trzeba wymienić również wtedy, gdy osiągną wiek dziesięciu lat . Wielu kierowców twierdzi, że zmiana opon z letnich na opony zimowe przy temperaturze 7 stopni  Celsjusza to chwyt marketingowy producentów opon. Jednocześnie sądzą, że opony letnie sprawują się doskonale w takich warunkach. Niektórzy nawet uważają, że są znacznie lepsze od opon zimowych.

Taka informacja jest rozpowszechniana od dłuższego czasu w mediach, na forach internetowych itp. Jednak nic bardziej mylnego. Temperatura 7 stopni Celsjusza ,występująca w trakcie dnia jest bardzo często poprzedzana zerową lub nawet ujemną temperaturą w ciągu nocy. Konsekwencją tego może być szadź lub niewielka warstwa śniegu na drodze. Automatycznie opony letnie tracą swoje właściwości i istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg. Dla producentów opon bardziej opłacalne  byłoby produkowanie jednego typu opon na wszystkie pory roku. W wysokich temperaturach opony zimowe zbytnio się rozgrzewają , przez co bardzo szybko zużywa się bieżnik oraz pogarsza przyczepność. Różnice w składzie mieszanki nie są zauważalne gołym okiem. Ale już obserwując oponę letnią i  oponę zimową nietrudno dostrzec, że ich bieżniki są całkowicie różne. To dlatego, że projektowano je kierując się zupełnie innymi założeniami. Teoretycznie najlepszą przyczepność na suchym zapewnia opona gładka. Takie opony stosuje się w sporcie samochodowym, jednak niemożliwie jest używanie ich w normalnym ruchu drogowym. A to dlatego, że nawet przy najmniejszym deszczu nie zapewniają one praktycznie żadnej przyczepności.